Zijn je leerlingen verslaafd aan het internet?

Je vraagt je vast wel eens af waarom je leerlingen met vermoeide ogen aan hun schoolbank zitten. Het internet alomtegenwoordig en al die schermpjes lijken de vrije tijd van onze jongeren volledig op te slorpen. Een internetverslaving? Een overdreven internetgebruik? Wanneer is het problematisch en wanneer gewoon een passie?

Het is belangrijk dat je verslaving (een echte afhankelijkheid) niet verwart met een overdreven internetgebruik (of een problematisch gebruik). Wetenschappers zijn het nog niet eens over de definitie van het concept internetverslaving. We spreken dan ook van sneller van een problematisch internetgebruik.

De tijd die iemand voor de computer doorbrengt, zegt uiteraard iets over het feit of het internetgebruik overdreven is. Maar meer nog zijn een sociale breuk en een opvallende verandering in het gedrag duidelijke tekenen van een problematisch gebruik. De afhankelijkheid vertaalt zich geleidelijk in de nood om steeds meer tijd voor de computer door te brengen, zonder ermee te kunnen ophouden. Dat gaat hoe dan ook ten koste van andere bezigheden. Maar de afhankelijkheid gaat ook gepaard met psychologische veranderingen en humeurigheid. Denk maar aan een leeg gevoel, agressiviteit, leugens enz. De duik in de virtuele wereld is dan ook vaak een vlucht uit een moeilijke realiteit. Hij is zelden toe te schrijven aan de webtechnologieën als dusdanig.

Zolang ze hun andere activiteiten niet verwaarlozen, hoef je je geen zorgen te maken over de, soms kortstondige, passie van je leerlingen voor een game of app. Dit zou over moeten gaan.

Help ouders, zodra je er de kans toe krijgt, om de tijd die hun kinderen online doorbrengen in de hand te houden door ze aan te raden om samen met hun kinderen heel duidelijke afspraken over die internettijd te maken. Die regels moeten zinvol zijn, zodat de kans groter is dat ze worden nageleefd:

 Ouders kunnen zich op de volgende vragen baseren:

  • Welke games zijn toegelaten en waarom? Probeer ze zelf eens te spelen om je beslissing te kunnen rechtvaardigen.
  • Hoelang mag het kind gamen? Elke dag een beetje of twee keer per week lang?
  • Wanneer? Vóór of na het huiswerk? Vóór of na het eten?

© 2015 Child Focus | Houba - de Strooperlaan 292 | B-1020 Brussel | BE19 3101 2229 9912