Te mooi om waar te zijn?

Je zag een coole reclame die je gratis de allernieuwste tablet belooft? Of je chat met de knapste jongen of het mooiste meisje dat je ooit hebt gezien? We willen je niet teleurstellen, maar... als het te mooi is om waar te zijn, dan is dat misschien omdat het NIET waar is. Laat je mooi stel hersentjes dus werken om niet in deze valstrikken te trappen! Met een kritische geest kun je ver geraken. Laat je dus niet vangen!

Kritische geest ... wat is dat eigenlijk? Niets ingewikkelds! Een kritische geest wil eigenlijk zeggen dat is je tijd neemt om na te denken en de situatie te analyseren. Je onderzoekt dus eigenlijk de informatie om er zo de correcte of valse informatie uit te halen. Eigenlijk gaat het er dus om je de juiste vragen te stellen voor je iets doet ... Want niet alles wat je op het internet ziet of leest is waar. Om te vermijden dat je eender wat gelooft, moet je informatie altijd vergelijken

Neem twee minuten en controleer de bron of de auteur van de info die je wilt gebruiken, het gerucht dat de ronde doet (is dit wel echt waar?), de wedstrijd waaraan je graag wilt deelnemen (misschien is het wel oplichterij) of tot slot het profiel van een persoon die contact met je zoekt. Dezelfde logica schuilt achter nieuwe ontmoetingen online. Vertrouw het uiterlijk niet, want het is heel gemakkelijk om foto's van anderen te gebruiken of te liegen over je identiteit. Dus ja, als de jongen of het meisje waar je al zolang van droomt je ineens als 'vriend' wil toevoegen, denk dan even twee keer na en vraag je af of het echt die persoon is…

Stel jezelf de juiste vragen op het juiste moment. En als je twijfelt, vraag dan de mening van iemand anders.

Volgend artikel laat zien dat sociale media ook inspanningen leveren of nadenken op welke manier ze correcte info kunnen tonen. Maar eigenlijk blijft het in de eerste plaats jouw rol om de info te scannen, te vergelijken en de bronnen na te gaan. 

Op de website 'Comsumentenbedrog' geeft men voorbeelden van veelvoorkomende valstrikken. Daarnaast krijg je heel wat tips en nuttige links wanneer je een klacht wil neerleggen. 

© 2015 Child Focus | Houba - de Strooperlaan 292 | B-1020 Brussel | BE19 3101 2229 9912